×

درباره میز پیشینه نص‌زدگی

در نوشتار «شاقول اخباریت و اصولیت» اخباریت، مصداق «نص‌زدگی» و «نص‌پرستی» شمرده می‌شود…
اما آن چه بسیار شگفت است این که عملا قربانیِ اخباریت، کنار گذاشتن بسیاری از روایات است…
این نوشتار شامل بخش‌های زیر است:
۱) پیشینه روش اخباریت (رد پای شیوه «نص‌زدگی» در تاریخ)
۲) پیشینه کاربرد واژه‌های اخباری، محدث و اهل حدیث
۳) پیشینه تقسیم شیعه به اخباریت و اصولیت
۴) پیشینه سوء استفاده از حدیث در تاریخ
۵) عقبه‌ی شگفت نظریه اخباریت کنونی شیعه (شباهت اخباریون به سنیان)
۶)…
×

آرزوی رخصت...!


یا علی! ای آقای من!
ای نور خدایی در دل تاریکی‌ها!
ای ستون دین!


تو را سپاس می‌گویم که در سایه لطفت قدمی برداشتم.


تو، تویی!
و من، کمتر از مورچه در بارگاه سلیمان!
تو را از پیش‌کش کاری چنین اندک برتر می‌دانم؛
اما آرزومندم رخصت دهی تا کار ناچیزم را به نام تو زینت بخشم.
اگر چنین گردد متواضعانه بسی شادمان و مفتخرم.
شاید خدای از تقصیراتم بگذرد و آن را خالص بپذیرد.


تو پدر یتیمان و همسر بیوه زنان و حامی بی‌کسانی!
و من یتیمی غریب!
و خوب می‌دانی غم سنگین یتیم را، آن هم یتیمی غریب.
تو بر من منت گذاری اگر به افتخار این هدیه رخصت فرمایی،
و من سر به آسمان سایم اگر قبولت افتد.


آقای من ای علی فدایت گردم.


*****


مولای ياعلی!
يا نور الله فی ظلمات الارض!
يا عمود الدين!


أشکرک علی اتمام عملی هذا فی ظلک.


أنت أنت؛
و أنا أقل من النمل الی سليمان؛
فأُجِلّک من هديتی إليک؛
لکن أرجوک أن تأذن لی فی تزيين عملی هذا الحقير القلیل،
بوضع اسمک المقدس عليه،
سرورا و فخرا مع التواضع؛
لعل الله يتجاوز عن­تقصيری ويقبله خالصا


إنک زوج الارامل و ابو اليتامی و کافل الايتام،
و أنا يتيم غريب،
و أنت أعلم بشدة هموم اليتيم خاصةً إذا کان غريبا؛
فامنن علی بهذا الفخر!


مولای ياعلی روحی فداک!

×

جستجوی پیشرفته

جستجو در میزهای
دامنه جستجو


×

ارتباط با ما

info@aashtee.org :پست الکترونیک ما
rssfacebooktwittertelegramtelegram
بسم الله الرحمن الرحیم
یکشنبه ۶ آذر ۱۴۰۱
۲ جمادی الاولی ۱۴۴۴
ابزار
  • نمایش دو ستون
  • نمایش درختواره
  • نمایش متن مقاله
  • بستن متن‌ها
درختواره
  • نظر خوانندگان
منتظر۱۳۹۵/۱۱/۰۸-۱۴:۳۵:۴۸
درباره اصحاب سبت اتفاقا عدم تعبد انها به نص باعث شد مسخ بشوند نه نص زدگی چرا که در روایات داریم که انها اجتهاد کردند وگفتند منظور شارع از صید روز شنبه این است که روز شنبه اکل نداشته باشیم و الا غرض شارع از عدم صید که ملاک نیست بلکه ملاک خوردن می باشد
و منظور نهی از خوردن است نه صید
إِنَّ الشَّيْطَانَ أَوْحَى إِلَى طَائِفَةٍ مِنْهُمْ- إنَّمَا نُهِيتُمْ عَنْ أَكْلِهَا يَوْمَ السَّبْتِ فَلَمْ تُنْهَوْا عَنْ صَيْدِهَا
پاسخ‌ها
منتظر۱۳۹۶/۱۱/۲۵-۱۰:۴۳:۵۹
بعضی از اعضاء «کانال آشتی با خرد۲» اشکالات زیر به تلگرام سایت ارسال کرده‌اند که برای نفع عموم، این اشکالات به همراه پاسخ آنها در سایت درج می‌شود.
از این رو این متن با نام «منتظر» که نام مستعار ایشان در تلگرام است درج می‌شود.

بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم
به تازگی وارد کانال آشتی با خرد ۲ شدم
و مطالب رو از اول دارم مطالعه میکنم
با احترام عرض میکنم
در پیشینه‌ی نص‌زدگی ۱
داستان حضرت نوح علی نبینا و آله و علیه السلام
اشکال وارد نیست
اول جواب همان است که در پایان مطلب فرمودید که تعیین زمان تحقق وعده در فهم آنان بوده نه در ظاهر نص (و این خود حجتی میشود برای اخباریون بر علیه اهل رای و نظر، مدعی میشوند برداشت از نص موجب وهم در حق شده)
دوم آنچه ابتدا برای آنان نص شده از جانب نبی بوده است و نص دوم هم از جانب نبی بوده...پس اگر اهل نص بودند باید هر بار نص اشکار شده را ناسخ نص قبلی میدانستند که توسط حضرت رسیده....
سوم نص در این روایت شریف اشاره دارد به نفاق این جماعت که با امتحان الهی آشکار شده نه انحراف فکری... چه شما آگاهید که نفاق با انحراف در روش دو مطلب کاملا جداست
این مطالب به محض مطالعه به خاطر حقیر رسید.
[به دلیل این که ادامه مطلب ایشان مربوط به «نص‌زدگی» در امت موسی (گوساله سامری) و عمر بن خطاب منطق «نص‌زدگی» را می‌پذیرد است در نظرات مباحث مربوطه درج می‌شود]
پاسخ‌ها
منتظر۱۳۹۶/۱۱/۲۵-۱۰:۵۴:۴۲
همان گونه که در نظرات «نص‌زدگی در امت نوح» گذشت بعضی از اعضاء «کانال آشتی با خرد۲» اشکالات زیر به تلگرام سایت ارسال کرده‌اند که برای نفع عموم، این اشکالات به همراه پاسخ آنها در سایت درج می‌شود.
از این رو این متن با نام «منتظر» که نام مستعار ایشان در تلگرام است درج می‌شود.
[به دلیل این که ادامه مطلب ایشان مربوط به «نص‌زدگی در امت موسی (گوساله سامری)» است بخش مربوطه در اینجا درج می‌شود]
در پیشینه‌ی نص زدگی۲، داستان سامری
هیچ یک از اشکالات وارد نیست
چون بنی اسرائیل تخلف از نص کردند و نه عمل به نص
عمل به نص جانشین قرار دادن هارون بود که با تخلف از آن به رای خودشان عمل کرده و گمراه شدند.
با کمال عذر هیچ جای این ماجرا با ادعای نص‌زدگی تطبیق ندارد
پاسخ‌ها
منتظر۱۳۹۶/۱۱/۲۵-۱۰:۵۸:۱۹
همان گونه که در نظرات «نص‌زدگی در امت نوح» گذشت بعضی از اعضاء «کانال آشتی با خرد۲» اشکالات زیر به تلگرام سایت ارسال کرده‌اند که برای نفع عموم، این اشکالات به همراه پاسخ آنها در سایت درج می‌شود.
از این رو این متن با نام «منتظر» که نام مستعار ایشان در تلگرام است درج می‌شود.
[به دلیل این که ادامه مطلب ایشان مربوط به «عمر بن خطاب منطق نص‌زدگی را می‌پذیرد» است بخش مربوطه در اینجا درج می‌شود]

در داستان شراب خواری قدامه...
حقیر نمیدانم که شما با کدامیک از اخباریون برخورد داشتید
ولی پرواضح است که این استدلال فقط تعبد به نص نیست
چون در تعبد به نص بحث مجمل و مفسر و مطلق و مقید و ناسخ و منسوخ و محکم و متشابه است
این کار قدامه در توجیح شراب خواری و عمر در خوردن کلپاسه نوعی اجتهاد و رای و فهم است نه تعبد به نص و عمر از مجتهدین بزرگ است
حقیر تا اینجا موضوعاتی رو دیدم که با نوعی فهم و استنباط شخصی به مدعا ربط داده شده بود و در اون برهان و یا دلیل آشکاری نیست
و اتفاقا چنین موضوعاتی موضوع استدلال اخباریون در رد اهل رای و نظر است
در پیشینه‌ی نص زدگی به ماجرای احمقی اشاره کردید که راست و دروغ را با هم گرفته و چنان جاهل است که صاحب احادیث را تکذیب و ناقل آن را تصدیق میکند!!!!
حال اگر چنین شخصی خود را به اهل خبر منتسب کند (که اخذ او هم به غیر روش احادیث بوده) دلیل میشود که روش اخباری ها باطل باشد؟؟!!
مثل اینست که اشخاصی در دایره اصولیون ظهور کرده اند که خلاف بسیاری از روایات و مشهور و اجماع و ....فتوی های عجیب داده اند
با این استدلال میشود به باطل بودن حوزه و اصول؟؟؟!!!

پاسخ‌ها
  • نظر شما